Thursday, October 14, 2010

hoho.. sooo real of story my childhood. thank sister coz remind me with that touching n cheerful story.

Bismillahh..wah tiba2 lak kan memulakan entry ni ngn lafaz mulia ni..ttakperla kan,...elok la tuu..drpada mula ngn benda2 merapuu

jadi kali ini adalah mengenai kisah...dlm erti kata y len, aku nk bercerita mengenai kisah hidupku masa zaman dahulu kala....sbb aku da hidup lebih 24 tahun, alhamdulillah, maka aku rasa kena ada banyak part aku nk kisahkan..samada korang suker ke tk suker keee....aku nk citer jugakk..citer ni tkder penulis skrip,tkdak pengarah..oleh y demikian, aku pakai letak jerlaa..tk ikut kronologi ponn..letak suka suki hati..


kenangan paling lama aku rasa aku igt la kann..ialah myb umo aku dlm lingkugan 3-4 tahunn..masa tuh, kt umah aku ada tv besoo..tk igtlaa ada kaler ke tak agi tv tuh..tapi rasanya da ada kaler kott..tv tu terletak dalam kabinet besoo..leh la muatkan aku y masa tuh slimmm agi dalam ruang tu..aku selau jugak tengok tv kan..dh namanya ada tv, kalo tk tengok, muhong besar laa..

dalam banyak2 bnda aku tengok, aku paling terliur tengok iklan kfc n buah epall..yerlaa..org miskin cm aku nih, tgok gmbar epal..rasa meleleh2 air liurrr..dengar lak derang makn..kruppp kruppp kruppp..rangup gilaaa..rasa nk pengsan jeee...sedap woooooo...lom agi iklan kfc..tengok ayam tu meggebu..perghhhhh...basah lantai ngn air liurrr..kiranya malam2 mesti terigau kan epal n kfc laaa...best tuhh kalo leh makannn...

satu hari tuu...eh, aku sebenarnya tk pasti mak aku pernah bagi aku makan ke tak kfc ngn epal tu..memori tk berapa clearr...tp rasanya tk la kot...sbb kuarga kami ni susah..lalu dkt umah org pun, pakat2 tutp pintu..cehh..mcm aku hingin sangat masuk umah derangg...

satu hari tu..(ulang balik), aku nmpklaa sorang sepupu lelaki aku..dia ada anak pompuan, kecika gi rr budak tu..my umo kurang setahun dua dr aku..dak tu tgh makan epalll...krupppp..kruppp..kruppp..rangup ...epal tu besar..kaler merah kuning..sedapnyeee....aku masa tuh, igt agi aku pakai t shirt buruk kaler kelabu ngn kain kurung y aku gulung2 singkat sebelah..comot gilaa..maklumlahhh...baru sudah kutip buah getah, nak men pokk-pokk ..pokk-pokk ni, permainannya mudah jaa..kena hempuk buah getah tu guna tapak tangan..kalo keras sgt, letak je buah tu celah peha...prakkkkkkk..pecahh..bukan sluar y pecah...tapi buah y pecahh..bukan buahhhh sebarangannnnn..buah getah laa..aiyakkkk...blue plak d situu..kena tgok laa buah sapa y pecah..kalau buah sndiri y tk pecah, kira dah menang laa..n lagi best kalo da menang, ngn idong kembang, leh agi cakap..nak amik buah muuu..g buat gulaiii"..perghhh..bisaa...dah buleh wat ayat lagu tu, kira cm best gilaaa laaa..da menang la katakan...selalunya kalo nk menang..mesti cari buah getah y benar2 berkualiti..

korang igt permainan ni sebarangan???nowayyy...tidak..tidak..kami masa kecik2 lagi dah dilatih untuk mencari buah getah yang berkualiti tinggi, y sesuai mengikut kriteria2 y ditetapkan, supaya leh menjuarai game pokk-pokk.seeloknya buah tersebut mestilah buah y baru meletup..meletup dr sarang buah laaa..dia bunyi kelepapp..kelepappp..buah ni pulak cuma ada time musim panas jaa..kalau hujan, manalah buah nk cukup kering kann..pastu, buah ni kalau buleh, nak y bulat kecik..permukaannya berkilat ala2 beminyak..n ada kesan putarann..wah..kalo dapat y mcm guli tuu..kira best laaa..dah leh jadik juara laa..tapi ada gak y hampeh2..abang2 aku selalu main tipu..abih seplastik buah getah aku kena pecah sbb dia guna guli batu...bengongg..dia sorok dlm tapak tangan..sungguh penipu n tak adilll...

aikkk....jappp jappp..kenapa lak ada kisah buah getah disini???bukankah tujuan asal aku adalah hendak menceritakan mengena buah epal yang ku lihat dimakan oleh anak spupu aku???tulaahh korangg..bukan nk stop kan akuu..berbalik kepada kisah asal...

masa aku tengok dia makan tu, rasa air liur aku berkumpul jee..kejap agi nk meleleh nihh..da tk kisah dh buah getah y ada dlm gulungan kain tuu..londeh pun londeh laaa...setiap gerak geri jari dan tangannya serta mulutnya aku perhatikann...setiap kunyahan demi kunyahan aku amati tanpa sebarang kerdipan mata..wah, nmpak sgt kau kebulur time tuu..buah epal tuu..negara omputih je ada buah tu time tu..tiba2................................


pukkkkkkkkkk...dia lempar buah tu ke tanah...buuurrrppppppppppppppppp...dah kenyang dah anak sepupu aku tuhh..aku ushar buah tuuu..nmpak baru je dimakan, ada banyak agi bahagian y belum terusik..aku berjaga2, takut2 ada ayam y nak menyambar rezeki aku..bila dia blah ja, terus aku amik..aku basuhh bersih2 n aku potong ngn pisau bahagian y dah dimakan tu..tibalah saatnya y aku nanti2kan...

krupp..kruppp..kruppp...oohhhh..lazatnya n indahnya waktu ituu...sedap sungguh nohhh..taktau laaa..org miskin cm aku, dah rasa bahagia gila dah bila dpt makan buah epal tu walaupun ianya dah jadi smpah..

suddenly aku terperasankan bahawa buah epal tu ada biji...ada bijik????what, ada bijikk?????taraaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa..tiba2 aku dapat idea y aku bajet gila genius laaa..org kata, pokok boleh ditanam guna biji buah..so..aku pun kutipla biji buah epal tuu..aku pon tanam kat sebelah luar umah..besarlah harapan aku supaya buah tu tumbuh ngn sihat dan segar..dan akhirnya membuahkan hasilnya iaitu buah epall...

hari2 aku p ushar kt tmpat aku tanam buah epal tuu..ishhh..awat tk tumbuh2 agii..aku pon p tanya kt mak aku..mak aku kata..mana ada buah epal tumbuh kt mesia nii...masa tu kami pon tktau pasal cameron ni..kalo tk, sure aku da bangkang statement mak aku..aku tanya laa kenapa..mak aku kata,pokok ni tumbuh kt tmpat y ada salji...

wuarghhhhh..sedih siottt..tiba2 aku dapat ideaaa..apa kata aku bubuh ais je kt atas tanah tmpat aku tanam tuhh...kiranya abih cerdik laaa aku nii..maka, mulalah kerja separa sewel aku tuu..kutip ais n letak atas tanah y aku tanam epal tu..malangnya smpai sudah pokok tu tk tumbuhh...lepas tu, aku pon da surrender laa..da tkmau lagi tanam pokok epaall..

hehehehe....tu jerlaa kisah aku n buah epall...ada elemen sedih, bengong n lucu...aku ada gtau kt suami aku..terus digelak2nyaa..he said, "if i see u put the ice on the ground to make it grows up, sure i will not marry u..kind of maddnes" huwaaaaaa..sedihhh oo..now, tengok epal pon da tk lalu...gua da tk heran okeyyyy..hehehe..riak japp..kikikiki



.ni kisah akak aku.....sedih kan...kisah aku pun lebih kurang jer

4 comments:

Along Tapa said...

dari kecik dah tunjuk ciri2 petani moden berjaya tu...aku tau apa kesilapan akak ko tanam pokok epal tu...dia takleh siram dengan ais...dia kena kisor ais tu..jadik macam salji..baru la tumbuh kot...(ko ingat benih epal tu bongok ke sampai boleh ceret cenggitu skalik)

Gorengbaek - Proses-proses Along update blog

si pembawa sinar said...

hehehe....okla..now she become a kimias lecturer

CIK TOM said...

hehe..lucu la cerita ni..
tapi ustaz ni mmg budak yang pintar sbb usahakan sesuatu jugak dgn cara tersendiri..huhu..

si pembawa sinar said...

heheheh...jgn ckp cm2...malu sy