Friday, October 15, 2010

buntu...keajaiban dunia

Sailing Stones @ Death Valley, California

Misterius batu-batu bergerak penuh sesak di padang pasir lmpur Death Valley telah menjadi sebuah pusat kontroversi saintifik untuk berdekad lamanya. Berat batu-batu ini  sehingga beratus pound boleh bergerak sehingga beratus ela pada satu masa. Beberapa ahli sains pernah mengusulkan bahawa satu gabungan angin kencang dan permukaan ais boleh menjelaskan pergerakan misteri tersebut.

Bagaimanapun, teori ini tidak menjelaskan bukti permulaan pergerakan batu-batu ini berbeza iringannya dan bergerak pada kadar-kadar berbeza dan dalam arah yang  berbeza. Lagipun, pengiraan fizik tidak menyokong sepenuhnya teori tersebut kerana kelajuan angin adalah ratusan batu/sejam, amat diperlukan bagi menggerakkan beberapa batu yang berat itu.







Lubang biru adalah juraian sangat besar dan mendadak ke bahagian dalam air laut yang mendapat nama daripada 'malam dan rasa takut' Warna biru itu jelas dilihat daripada atas - hasil hubungan dengan perairan sekeliling. Ia boleh jadi beratus kaki dalamnya dan penyelam-penyelam berupaya meninjau sesetengah daripadanya. Mereka berpendapat sebahagian besar kawasan dalam laut itu kosong oksigennya yang mengakibatkan kehidupan di situ tidak dapat hidup, maka menyebabkan manusia menganggap kawasan itu ngeri dan menakutkan. Beberapa lubang biru, bagaimanapun, mengandungi fosil yang purba yang kekal dan diawet secara semulajad.

3 comments:

Unknown said...

subhanallah..MAHA SUCI ALLAH...kekuasanNYA...

si pembawa sinar said...

subhanallah....

ana said...

ngeri pulak tgk lubang tu...Allah Maha Mengetahui tujuan ciptaanNya.