Wednesday, January 26, 2011

cerita mak aku....suatu revolusi

salah ukhwah dan salam husna...
selamat pagi dan salam sejahtera...
pagi ni anakanda sangat merindumu bonda..
rindu yang betol2 menyetap perasaan...
tp hati ni masih bersabar menunggu hari keramat iaitu khamis ni...
huhuhu ak akan pulang ke pangkuanmu bonda...
waaaaaaaaaaaa bestnye...


ok pg ni aku nk cte pasal mak aku ...yang begitu anggun dan 
 sgt mulia...dialah serkandi yang amat bijak dan terbaek...
untung ayah aku..

(latar belakang mak aku)
..mak aku nme dia radziah..tp org pgl dia salmiah...fening aku ade hubung kait ke salmiah ngn radziah....huhu umur mak aku skrg 63...mak aku lahirkan aku umur dia 41..so tmbah umur aku skrg 22 jdlah 63..
nasib baik aku ni x terencat akal...selalu org ckp bersalin lewat umur bnyk masalh...tp tak pun kan... siap aku beljar kat um lagi.huh meletop..heheh pndai x aku??..

.tp siyesly wajah  mak aku memang nmpak muda dr usia..baby face..muka org beriman.
mungkin sb kuat beribadat kot...pelajarannye setakat darjah 6 je...atok aku x kasi smbung belajar...sian mak aku kalo x sekrg ni mak aku dah jadi datin dah..mak aku memang pndai...dia sgt cepat belajar..dia pndai bahasa arab n menulis dlm arab...skrg tgh baljar bi..yerla menntunye org tunisia..so nak xnk mak aku pun belajar bhs english...memang cepat...gud mak bravo..




kehidupan mak aku ni dhaif ckitla...miskin juga...
dia ade ramai adik beradik..so memang susah...
sampaila kahwin ngn ayh aku dia still susah...mak aku kehilangan atuk n nenek sebelum umur dia 20 thun..  mse dia kawin ngn bapak aku 
umur dia dah 28...tua kan..bukan tndanya mak aku x laku...tp mak aku sgt cintakan ilmu...
belajar pondok...beljar agama..sampaila ayh aku ngorat mak aku...ayh aku ni dah kawen,...gtai lak nk nikah len...hi3..so bertambahla dugaan mak aku ni...


mak aku ni sgtla berjimat cermat...korang leh  bayang x dia tgung 6 org ank masih beljar..
hnya dengan jualan kueh yg dia jual 2 x seminggu...yang pendapatannye x smpai 150 sebulan...
ayah aku lak dikongkong oleh mak tiri durjana aku.so xsampaila duit kat kitaorang..mak aku bela ayam kg...hari2 kami mkn telor aym 3 biji je untuk 7 org...sayur pulak ambil ape saje d tepi2 rumah...pucuk ubi,pucuk pegaga..segala jenis pucuk aku makan...sampai dorang pgl aku acu pucuk...hehehe


hobi mak aku lak membaca...memang suka membaca...dr bca quran sampaila majalah mangga...hehehe
jiran aku suka sgt ..so mak aku tumpanglah..makanan yang paling dia suka mee rebus poko ketapang...kesian aku kat mak aku...dia cta kat aku dia xpernah pg pekan baling...nk gak rasa mee rebus...
sedap dia ckp...bila terkenang balik mgalir air mata aku,.,cian mak...sikap berjimat cermat amaln mulia mak aku ni terikut2 sampai kami dah berjaya..kalo pg kedai makan mesti ambil lauk telor je...abg aku selalu jer marah..dia nk mak aku jgn lagi berjimat...zaman dah berubah,makn la standard ckit...hi3


n aku jarang tgk mak nangis..memang kuat mak aku ni..tabah doh..cuma waktu ayah aku xde 2 mak btol2 sedih...mak isteri yang sgt setia...
jarang aku tgk mak lawan cakap ayah...lgpun ayh x suka marah2...waktu ayh xde mak disisi ayh...mak gengam tgn ayh kuat2..ucapkan kata2 cinta dan syg...suapkan maknan dgn lemah lmbut...
aku terharu sgt tgk kasih syg mak ...mak cinta sgt kat ayh..mak ngis mse ayh xde..2 minggu mak jatuh skit...teringat kat ayh..masuk hospital...akhirnya ht mak terubat juga dgn kehdiran cucu2 yang memeningkan kepala aku..




kini mak semakin bahagia ..anak2nya sudah berjaya ke menara gading...3 di upsi 2 di um...semuanya guru..
aku juga bakal guru...mak nmpak semakin cntik...kami selalu usik dia nk kawen lagi x...nnt kami crkan org kaya untuk mak...heheh skrg cita2 mak nk pg mekah...duit dah cukup..tp tabung haji x pgl lagi...doakan mak berjaya pg haji...


2lah sedikit kisah mak aku...xsia2 pengorbanan mak pada anak2nya...aku syg mak sgt...selagi mak masih hidup aku akan terus jaga mak...syg aku pada mak x setnding sygku ppada kekasih...mak seglanya pada aku...jadi dikesempatan ni...adik ucapkan selamat hr lahir kat mak...semoga pnjang umur.dan mak akan bahagia di dunia dan akhirat...salam kkerinduan dr adik untuk mak..





mak bersama cucunya yang memeningkan kepala aku....











@ tarikh lahir mak aku lmbat lg...xpela wish cepat2..hik3

No comments: